کد خبر: 5046
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
دست

از چند روز مانده به آغاز ماه رمضان جاری در مراکش، شرکت تولیدکننده‌ی مواد شوینده‌ی «Mio» آگهی تلویزیونی را پخش کرد که در نوع خود بی‌سابقه است و واکنش‌های مثبت بسیاری را در جهان عرب برانگیخته است.

رویکرد امروز از چند روز مانده به آغاز ماه رمضان جاری در مراکش، شرکت تولیدکننده‌ی مواد شوینده‌ی «Mio» آگهی تلویزیونی را پخش کرد که در نوع خود بی‌سابقه است و واکنش‌های مثبت بسیاری را در جهان عرب برانگیخته است.

در این آگهی تلویزیونی مردان پیر و جوانی تک تک روی صندلی نشستند، به هر یک از آن‌ها یک جفت دست کارکرده و پینه‌بسته متفاوتی را نشان می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند تا حدس بزنند که این یک جفت دست، متعلق به چه کسی است. یکی می‌گوید این احتمالا دست یک مرد کشاورز است که سال‌ها روی زمین کار کرده، یکی می‌گوید این دستی که او نشان دادند لابد دست یک مرد میان‌سال است که کار یدی می‌کند، دیگری می‌گوید این باید دست یک سرباز از جنگ برگشته باشد و….

بعد به تک تک این مردان می‌گویند، یک جفت دستی که به آن‌ها نشان داده شد، دستان چه کسی است. دست مادرشان، دست خواهرشان، همسرشان یا دخترشان... دست‌هایی که از بام تا شام در حال شستن و سابیدن و پخت‌وپز و خدمت‌رسانی به آن‌ها است. دست‌هایی که آن‌ها هرگز به آن یک نگاه دقیق نکردند. دست‌هایی که حالا با شروع ماه رمضان، از همه سال هم بیشتر باید بشوید و جمع‌وجور کند و بپزد و بچیند و جمع کند…

شرکت تولیدکننده مواد شوینده و شرکتی که این آگهی را ساخت، هر دو اعلام کردند که هیچ یک از این مردان نمی‌دانستند که سناریو از چه قرار است و هیچ اطلاعی نداشتند که قرار است با دستان زنی از عزیزان خود مواجه شوند و تمام واکنش آن‌ها واقعی و بدون سناریو و برنامه‌ریزی است. مردانی که ناگهان بغض کرده و به گریه می‌افتند، شرمگین سر را میان دو دست پنهان می‌کنند، با ناباوری می‌پرسند که این دست دختر من است؟ دختر من؟ … مردانی که خجالت‌زده اعتراف می‌کنند که کمکی در کار خانه نمی‌کنند. لباس‌ها را درآورده و گوشه‌ای پرتاب می‌کنند، هرگز ظرف کثیف خود را نشستند و …

آگهی با این جمله تمام می‌شود: «یک دست، کافی نیست. اما دست در دست، همه‌چیز آسان‌تر است.»

استقبال از این آگهی تلویزیونی بسیار خوب و مثبت بوده است. فعالان حقوق زنان می‌گویند این اتفاق بسیار نیکی است که یک تولیدکننده تجاری این‌طور مساله‌ی کار خانگی بی‌اجر و مزد زنان را پررنگ کرده و نبود مشارکت مردان در کار خانگی را به نقد و چالش کشیده است. آن‌ها می‌گویند پخش آگهی هم در بهترین زمان ممکن رخ داده است: قبل از ماه رمضان و در روزهای این ماه که هم اقبال به برنامه‌های تلویزیونی از همیشه بیشتر است و هم کار خانگی زنان چند برابر می‌شود.

این تولیدکننده‌ی مواد شوینده سال گذشته هم سنت‌شکنی کرد و و کلیشه‌ی نقش‌های جنسیتی را به چالش کشید. آگهی تلویزیونی آن‌ها به مناسبت ماه رمضان نشان داد که تمام کارهای خانه در ماه رمضان را مردان انجام می‌دهند: مردان خرید می‌کنند، لباس‌ها را شسته و روی بند پهن می‌کنند، سوروسات افطار را آماده می‌کنند، خانه را جارو می‌کشند و گردگیری می‌کنند، غذا می‌پزند و میز را چیده و جمع می‌کنند و … 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین اخبار