رویکردامروز تجارت الکترونیک از ویژگیهای برجسته اقتصاد در حال توسعه فضای مجازی (دیجیتال) است که مبتنی بر بستر IT است. طبق بررسیهای انجام گرفته از سوی سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)، حجم فروش جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ برابر ۲۵.۳ تریلیون دلار برآورد شده است.
ایالات متحده آمریکا، با فروش بیش از ۷ تریلیون دلار، بزرگترین بازار تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ را از آن خود نمود و پس از آن ژاپن و چین در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. در حالی که ایالات متحده در فروش تجارت الکترونیک B۲B پیشرو بود، اما از نظر تجارت B۲C پس از چین قرار داشت. در سال ۲۰۱۷ چین در حوزه تجارت الکترونیک B۲C موفق به کسب درآمد ۴۷۰ میلیارد دلار شده است؛ این در حالی است که این مبلغ برای آمریکا حدود ۳۵۴ میلیارد دلار بوده است. پس از این دو کشور، انگلیس، ژاپن، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کانادا، هند و روسیه در جایگاه سوم تا دهم قرار دارند. به طور کلی در تجارت الکترونیک، تجارت B۲B غالب بوده و حدود ۹۰ درصد از کل این گروه از اقتصادها را تشکیل میدهد.
مشاغل پردرآمد تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱
مدوپوشاک؛ پردرآمدترین حوزه تجارت الکترونیک
از دیگر موضوعات قابل توجه در بخش تجارت الکترونیک، موضوع رزور بلیط آنلاین و انجام خدمات مسافرتی مبتنی بر اینترنت است. طبق پیش بینیهای انجام گرفته، بازار این نوع خدمات نیز تا سال ۲۰۲۱ دو برابر شده و تا حدود ۱ تریلیون دلار خواهد رسید. همچنین کشور چین با کسب نرخ رشد مرکب سالیانه ۱۷.۹ درصد سریعترین رشد را از نظر کسب درآمد حاصل از ارائه این نوع خدمت از میان کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس و آلمان خواهد داشت.