کد خبر: 10708
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
داعش

نگاهی به رابطه‌ی فضای مجازی و افراطی‌ گری

رویکرد امروز اوایل این هفته یکی از دوستان پژوهشگر در حوزه تروریسم برای من متنی ارسال کرد و اظهار داشت: "تم‌تم شگفت انگیز است. من تمام اطلاعات اولیه داعش را در تلگرام از دست دادم.  اکنون احساس می کنم آنجا بوده‌ام."

در واقع وی به حضور چشمگیر صدها کانال و گروه منصوب به داعش در اواخر نوامبر در تلگرام اشاره می‌کرد، برنامه پیام رسانی و پخش فوری که گروه‌های جهادی حداقل از سپتامبر سال ۲۰۱۵ از آن استفاده کردند. اما از هفته گذشته، حامیان داعش حضور خود را در سیستم عامل‌های دیگر به نام‌های تم‌تم و هوپ مسنجر پررنگ‌تر کرده‌اند.

 تلگرام تبدیل به مرکز تبلیغات تروریستی شده‌ بود.  سخنان رهبری ، اعلامیه های شهادت ، ادعای حمله و انتشار اخبار هفتگی در آنجا به اشتراک گذاشته می‌شد. محققانی که تنها یک یا دو دهه قبل باید منتظر می‌ماندند تا گروه‌های تروریستی فیلم‌های خود را از مخفیگاه‌های کوهستانی منتشر کنند تا از آنچه این گروه‌ها به واسطه‌ی آن با جهان ارتباط برقرار می‌کردند، آگاه شوند، امروزه در تلفن‌های هوشمند خود به ده ها هزار پست صادر شده از این گروه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

 آنچه برخی از محققان[تروریست] در آن متفق‌القول‌ بودند و از تحلیل محتوای ارسال شده بین تروریست‌ها در فضای مجازی حاصل شده بود، دوستی و پیوندهای شخصی در میان طرفداران داعش بود. همواره این فرض وجود داشت که به دلیل این که این حامیان داعش هرگز در زندگی واقعی یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند ، "دوستی" آنها واقعی نبوده است. 

اما در همین زمان در سال ۲۰۱۳ ، زمانی که  مکالمات مبارزان داعش و حامیان داعش را در برنامه‌ی دیگری که در روز از آنها مورد استفاده‌ام بود رصد کردم: " کیک‌ مسنجر".  آنچه مشخص شد ، به ویژه هنگام صحبت با شبکه پشتیبانی داعش در سرتاسر جهان ، این بود که آنها یکدیگر را دوست داشتند ، یکدیگر را در سطح عمیق و شخصی می‌شناختند.

آنها وقتی بیمار بودند، جویای‌ حال هم بودند، وقتی که درگیر امتحانات این دانشگاه و آن دانشگاه‌ بودند ، یکدیگر را تشویق می‌کردند و برخی حتی از طریق اسکایپ با افرادی ازدواج می کردند که احتمالاً هرگز در زندگی واقعی آنها را ملاقات نمی‌کردند. آنها خود را "خانواده بقیه " (عربی "باقی مانده") نامیدند.

 ما تمایل داریم به اینترنت به عنوان مکانی که جوانان برای آزمایش هویت های جدید و خیالی به آنجا می روند، نگاه کنیم. تصور می کنیم آنها کسانی هستند که در زندگی واقعی حضور دارند و فضای آنلاین فضایی برای آزمایش آن‌ها است. برای برخی از مسلمانان جوان - و اکنون ، من با قاطعیت می‌گویم که این مسئله بسیار مورد توجه نئو نازی‌های جوان است - اینترنت کاملاً برعکس است.

 در جوامع "زندگی واقعی" آنها جایی است که تظاهر می‌کنند و احساس می‌کنند خود واقعی آنها نیستند. در فضای آنلاین ، متصل به یک برادری جهانی افراد همفکر ، هرکدام درگیر مبارزات هویتی مشابه هستند ، خانه ای پیدا می کنند ، جامعه ای پیدا می کنند و نهایتا خود را پیدا می کنند. این پیوند جعلی یا سطحی نیست بلکه واقعی تر از هر چیزی است که قبلاً تجربه کرده بودند. آنها احساس درک متقابل می‌کنند.

منبع:کانال مطالعات خلیج فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

پربازدیدترین

آخرین اخبار

پربحث‌ترین